top of page

סוגיות מיסוי במסחר באינטרנט


יצוא הוא שם כולל להעברה מסחרית של סחורה או שירותים ממדינה אחת למדינה אחרת. בפעולת היצוא מוצאים הסחורה או השירותים ממקום יצורן למדינת הרוכש. בפעולת היצוא כרוכים חוזי התקשרות, תקנים ואישורים, הבטי מיסוי וביטוח שונים.


אם בעבר יצואנים היו תאגידים ועסקים גדולים הרי שהיום מהפכת התקשורת והגלובליזציה מאפשרים לכל יחיד בעל גישה לאינטרנט ומחשב להפוך ליצואן של שירותים וסחורות בהינף מקלדת.


יצוא השירותים והסחורות נחלק ל2:


1) יצוא של שירותים וסחורות עצמיים - העוסק מייצר ומוכר את המוצר או השירות

2) עסקאות תיווך - העוסק מתווך בין המוכר לקונה וגוזר אחוז מהרווח.


גם זירות המכירה נחלקות ל2:


1) מכירה דרך אתר עצמי

2) מכירה דרך אתר ביניים מתווך כגון אמזון, אטסי, אייר בי אנ בי, איביי, פייבר ועוד אשר גוזרים עמלה מתוך המכירה.


הבטי מס בעסקאות יצוא שירותים או נכסים


לא משנה אם המכירה נעשית דרך אתר עצמי או דרך אתר מתווך או אם נמכר מוצר או שירות או שמתבצע רק תיווך מרחוק - כל הפקת הכנסה בין אם על ידי אדם פרטי או עסק חייבת בדיווח לרשויות המס.


יש להבין שהיום יותר מתמיד רשויות המס עוקבים ומנטרים את פעילויות הרשתות החברתיות ואתרי הסחר ביסודיות ועולים על מעלימי מס גם אם היצעו עסקאות בודדות.


מס הכנסה


כל הפקת הכנסה של תושב ישראל בין אם מכר לתושב ישראל או לתושב חוץ חייבת בדיווח לרשויות המס בישראל ולתשלום מס על הרווח שהופק (הכנסות פחות הוצאות) באמצעות פתיחת תיק עוסק ודוחות שוטפים ושנתיים.

לעניין הכדאיות והשיקולים בבחירה בפתיחת תיק עוסק מורשה (תיק המדווח באופן חודשי או דו חודשי לרשויות, גובה מע"מ על הכנסות ומתקזז במע"מ על ההוצאות ולא מוגבל בסכום ההכנסות השנתיות) או עוסק פטור (תיק המדווח אחת לשנה, מוגבל בהכנסות עד לתקרה של 100,000 ש"ח ולא גובה ומתקזז במע"מ) כדאי מאוד להתייעץ עם רואה חשבון טרום פתיחת התיק.


ביטוח לאומי


כל העסקאות החייבות במס הכנסה חייבות גם בביטוח לאומי. עצמאים שהיקף שעות העבודה שלהם נמוך או שההכנסות שלהם מועטות יסווגו לרוב כ"עצמאי שאינו עונה להגדרה" ובכך לא ישלמו מקדמות לביטוח לאורך השנה אלא רק לאחר הגשת הדו"ח השנתי.


מע"מ


לעניין המע"מ יש להבחין בין עוסק מורשה לעוסק פטור ולסוגי העסקאות:


  • עוסק מורשה

יצוא


1) המוכר הינו עוסק מורשה המוכר דרך הרשת מוצר או שירות לתושב ישראל - ההכנסה חייבת במע"מ בשיעור הרגיל - 17% נכון להיום.


2) המוכר הינו עוסק מורשה המוכר דרך הרשת מוצר לתושב חוץ - ההכנסה חייבת במע"מ 0 והמע"מ על ההוצאות ביצור ההכנסה יתקבלו בחזרה. אולם התנאי להכרה במע"מ 0 על העסקה במקום מע"מ מלא היא אך ורק אם המוכר מילא רשומון יצוא. ללא רשומון יצוא יתכן והעסקה תהיה חייבת במע"מ מלא.


היתרון של היכולת לקזז מע"מ מהוצאות ללא גביית מע"מ על ההכנסה זאת הסיבה שישנה עדיפות מסויימת להיות מסווג כעוסק מורשה כיצואן מוצרים לתושבי חוץ.


3) המוכר הינו עוסק מורשה המוכר דרך הרשת שירות לתושב חוץ - העסקה חייבת במע"מ 0


4) המוכר הינו עוסק מורשה המבצע עסקת תיווך לתושב חוץ כאשר הסחורה כלל אינה נכנסת לארץ (למשל אדם המזמין סחורה מספק בסין ומעביר אותה ישירות לקונה אמריקאי דרך איביי וגוזר קופון באמצע) במקרה כזה העסקה אינה חייבת כלל במע"מ ומצד שני אסור גם להתקזז במע"מ בגין ההוצאות הכרוכות בהפקת ההכנסה.


יבוא


1) עוסק מורשה המייבא מוצרים לארץ ישלם מע"מ על המוצרים המיובאים ויוכל לקבל בחזרה את המע"מ או לקזז אותו מהמע"מ על ההכנסות בדיווח השוטף.


2) יבואני מוצרים ממותגים מחו"ל המשלמים גם דמי זיכיון לרשת הבינלאומית עלולים להידרש לשלם מע"מ בגובה שווי הסחורה הנכנסת כאשר לשווי יתווסף גם גובה דמי הזיכיון.


  • עוסק פטור

יצוא

כאשר המוכר הינו עוסק פטור המוכר דרך הרשת מוצר או שירות לתושב ישראל או תושב חוץ או מתווך בעסקה - לא יגבה מע"מ על העסקה ויפיק קבלה בגובה התקבול מיד עם קבלתו.


יבוא

עוסק פטור המייבא מוצרים לארץ ישלם מע"מ בשיעור מלא על המוצרים המיובאים ולא יוכל יוכל לקבל בחזרה את המע"מ על ההוצאות או לקזז אותו מהמע"מ על ההכנסות בדיווח השוטף. אי לכך יבואנים שהינם עוסקים פטורים ניזוקים בגובה המע"מ.


שאלות נפוצות:

  • שאלה: במידה ואני מפיק הכנסה מפרסומות בגוגל או ממכירה באתר בינלאומי ומקבל את הכסף ישירות מהאתר למי אני מוציא קבלה?

  • תשובה: קבלת כסף ישירות מהאתר אינה פוטרת מהוצאת חשבונית מס או קבלה. יש להוציא חשבונית מס לגוגל/ AIRBNB או לאתר ממנו הפקת את ההכנסה. אם אין למי לתת את החשבונית ניתן לזרוק אותה לאחר ההפקה.


  • שאלה: אילו הוצאות מוכרות לעסק למסחר אינטרנטי?

  • תשובה: כל הוצאה שהוצאה לצורך יצור הכנסה כגון: הוצאות רכישת מחשב, עלויות תשתית וספק אינטרנט, הוצאות טלפון נייד, הוצאות הקמה ואחזקת אתר, עלויות פרסום (גוגל פייסבוק וכו) עלויות עמלות, עלויות יבוא ויצוא על סוגיהם, עלויות הסחורה, הוצאות יעוץ חשבונאי ומשפטי, חלק מהוצאות הבית אשר משמש כמשרד ביתי (ארנונה, מים, חשמל, ועד בית, ריהוט משרדי) ועוד ועוד.


  • שאלה: מי חייב בהוצאת רשומון יצוא?

  • תשובה: יצוא מחייב הפקת רשומון יצוא. אולם כאשר מדובר בעסק המיצא עשרות מוצרים במחיר נמוך הפקת רשימון הייצוא עשויה לעלות מאות שקלים ולכן לא כדאית. במקרים כאלה ניתן להפיק רשימון יצוא מרוכז. ישנם תנאים מסויימים להפקת רשומון מסוג זה כגון: ערך המוצר הנשלח יהיה נמוך מ 250 דולר, עד 10 משלוחים בחודש וערך כל המשלוחים הכלולים ברשומון יהיה נמוך מ10K $. בכל מקרה היות ומדובר בעסקים המשלבים בתוכם צורך בהתנהלות נכונה בתקנות מכס, מע"מ, הוראות ניהול ספרים, חובת שמירת מסמכים וכדומה כדאי לפנות ליעוץ לפני פתיחת התיק ולדאוג לקבלת ליווי ממשרד רואי חשבון המתמחה בעסקאות אינטרנטיות ודיני יבוא ויצוא מוצרים.

TheBookeepers סהר אומרני רואי חשבון הינו משרד המתמחה במסחר אינטרנטי על סוגיו, עסקאות יבוא ויצוא מוצרים ושירותים וכן עסקאות תיווך.


למשרדנו התמחות מיוחדת בסוגיות יבוא ויצוא הקשורים לרשתות וזכיינים של מותגים בינלאומים ומייצג מול רשויות המס בסוגיות השונות. ליצירת קשר לחץ כאן


פוסטים אחרונים
ארכיון
עקבו אחרנו
  • Twitter Social Icon
  • Facebook Basic Square
bottom of page